indregard.no
Politikk og samfunn

Norge og trafikken

Det hevdes jevnlig mye tøv om trafikk i Norge. Vi har dårligere veier enn Albania, livsfarlige dødsveier, vi «kan ikke bygge veier», bensinen er veldig dyr osv. Her er noen fakta, for å korrigere det beksvarte bildet.

Trygge

Norske veier er blant de tryggeste i OECD. Mens Storbritannia kommer aller best ut med 37 dødsfall per million innbygger i 2009, er Norge like bak med 44 dødsfall per million innbyggere. Sverige er i mellom med 39. USA, med store, fine motorveier, har 111.[^Kilde: Det britiske transportdepartementet 2010. Norge var ikke med i grafen, men tallet er enkelt å regne ut.]

Billige

Norsk bensin er blant de billigste i verden, og også den tredje billigste i OECD, når man korrigerer for kjøpekraft.

Heller ikke nybiler er spesielt dyre for norske forbrukere. Hvis du er polakk og skal kjøpe bil i Norge blir det selvsagt dyrt, men det er tull å hevde at den norske prispolitikken fører til en særlig foreldelse av den norske bilparken.

Konkurransedyktige

Norge er derimot blant verdens dårligste land på kollektivtransport. Hvis vi ser på de rike OECD-landene, er det bare USA som slår oss i bilbruk. 90 % av alle reiser ble gjennomført med bil i Norge i 2009, mot ca. 85 i Sverige, 78 i Sveits og 62 i Ungarn.

Andel reiser utført med bil
Andel reiser utført med bil

Nå er det slik at hver gang noen kjøpekraftkorrigerer tall, kommer det noen på banen som mener at det er tull. Jeg lurer på om disse mener at det skal gjelde i alle saker. I så fall får vi det paradoksale resultat at Norge er et helvete å leve i, fordi alt er så himla dyrt. Samtidig har vi i Norge flere ting enn alle andre. Er ikke det et nokså paradoksalt resultat?

Derfor utjevner vi altså kjøpekraften. Da kan vi sammenligne noe som faktisk er sammenlignbart. Det bør man være glade for.

Det som kjøpekraftkorrigering ikke sier noe om, er de relative prisene internt i et land. Med kjøpekraftkorrigering vil man sannsynligvis måtte innrømme at det aller, aller meste er billig i Norge. Men for en som skal velge bil eller buss, er det ikke relevant om prisen på bussbilletten er billigst i Norge eller Japan. Jeg har ikke klart å finne noen god sammenligning av kollektivpriser på tvers av land, men grafen over antyder at Norge har relativt sett dyr kollektivtransport sammenligna med bensin.

kollektivtransport bil transport veier