indregard.no
Politikk og samfunn

Bil er for billig!

Oslo Kommune ser ut til å gå inn for gratis kollektivmånedskort til alle pendlere. Det er en litt bitter pille å svelge for oss som er studenter i denne byen, men vi får tåle det som et første steg mot gratis kollektivtransport.

Ideelt sett burde kollektivtrafikk vært gratis. Årsakene er som følger:

Økt bruk av kollektivtransport og ingen billettinntekter koster det offentlige penger. Likevel koster det ikke like mye som billettinntektene utgjør i dag. Satsing på kollektivtransport innebærer nemlig også:

  • mindre behov for å satse på vei,
  • økt effektivitet i utnyttelsen av kollektivtilbudene (lavere kostnad per reise),
  • reduksjon i forurensingsbaserte kostnader (erosjon, opprensking, mindre turisme),
  • reduksjon i sykefraværet pga. forurensing og
  • redusert behov for å drive kontroll- og billetteringsvirksomhet (bare se hvor mye det nye billettsystemet koster!)

Alle disse faktorene kompenserer delvis kommunens tapte billettinntekter. Men enda viktigere er den samfunnsøkonomiske fortjenesten. Fra en samfunnsøkonomisk synsvinkel er det i utgangspunktet likegyldig om jeg har 100 kr og bruker de på å transportere meg selv eller om kommunen har dem og bruker dem på å transportere meg. Men ettersom kommunen kan oppnå vesentlig mye mer transporttjenester for de samme 100 kronene enn jeg kan alene (altså uten kollektivtransport), er det åpenbart at vi som samfunn kommer mye bedre ut av det dersom vi går med i et spleiselag for å flytte folk rundt.

I dag er det billettene som finansierer spleiselaget. Problemet med dette er at en slik frivillig ordning gjør alternativet (bil) relativt sett billigere (lavere alternativkostnad). Bil er kanskje litt dyrere enn månedskort, men så er det også mange andre fordeler: større punktlighet, raskere transport, mer individuelt tilpassede stoppesteder og god lukt (av nye biler). Derfor må bilen være vesentlig dyrere enn alternativet for at folk skal velge den bort. Bompenger, rushtidsavgift, piggdekkavgift, bensinavgifter, lavere priser på kollektivtransport og alle andre gode ideer må til.

Og poenget er altså ikke å være slemme med bilførerne. Poenget er at det i dag er vi - resten av samfunnet - som betaler alternativkostnaden: dårligere & dyrere kollektivtransport, astmatiske barn og global oppvarming.