For mye Møllers tran
av Sigve Indregard
Møllers tran er sikkert bra for kroppen. Det inneholder blant annet en rekke vitaminer, i tillegg til Omega-3-fettsyrer. For oss som har fått barn bør det derimot vekke en viss skepsis når helsesøstrene i første samtale pusher en flaske Møllers tran på deg og hevder at tran er veldig viktig for utvikling av intelligens.
Hvilken studie finnes så på dette? For det første finnes det en rekke skandaliserte studier, sponset av industrien selv. Disse gidder jeg ikke å omtale. Jeg bruker i stedet den eneste studien Møllers selv oppgir for dette funnet: En studie fra Universitetet i Oslo.
Her er fireåringer testet. Det er totalt 41 barn som har tatt tran og 35 som fikk en annen olje i stedet. Studien hevder at den er randomisert og dobbeltblindet, så jeg stoler på det. Det er derimot to problemer: Av den totale populasjonen på over 300 møtte til slutt bare 90 opp på intelligenstest. Det er vesentlige grunner til å tro at disse stikker seg ut. Foreldre som syns barna sine sliter litt med intelligensgreier er naturligvis mer bekymra for barna enn andre, og faller lettere ut. Det andre problemet er at tran lukter noe inn i helvete, slik at studien på ingen måte er dobbeltblindet. Den er blindet fra forskerens side, men testsubjektene er svært klare over om de mottar tran eller maisolje. Dette kan påvirke forberedelsene til testingen.
Men det var det minste problemet. Det største problemet er at studien ikke finner noen signifikant forskjell på tre av fire hjernekapasiteter som testes. Den fjerde finner de noe som er signifikant på 95 % nivå med en hårsbredd. Det er den såkalte "Mental processing", der tranfolket fikk 106 IQ-poeng og maisfolket fikk 102. En bitteliten forskjell, tatt i betraktning at denne studien ikke er dobbeltblindet.
Det er skremmende, rett og slett, at dette har blitt til en klar oppfatning blant norsk helsepersonell om at det er "bevist" at tran er bra for intelligensen og at man nesten bør få dårlig samvittighet hvis barnet ikke får en daglig dose med kokte innvoller av torsk.
Studien:
http://pediatrics.aappublications.org/cgi/reprint/111/1/e39
Nøt du denne? Da vil du kanskje like:

The For mye Møllers tran by Sigve Indregard, unless otherwise expressly stated, is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway License.
Jeg husker jeg ble veldig irritert da helsesøster på hjemmebesøket slo fast, ikke bare at c-vitamintilskudd var ønskelig, men Weifa C.
Men dersom du utvider perspektivet fra *tran* til omega-3 eller annet marint fett er det vel en god munnfull studier?
Nei, det er ikke mange studier. Jeg har lest rundt 30-40 sammendrag av ω-3-studier i dag, men de fleste omhandler andre effekter eller tilskudd til mor. Ingen viser noen dokumentert sammenheng mellom ω-3 og IQ – det er bare denne ekstremt svake UiO-studien fra 2003, sponset av Orkla, Møllers og Freia (!) som finner dette resultatet.
Hmm, pussig. Det synes jo å være opplest og vedtatt at marint fett og omega-3 har en rekke gunstige effekter, på alt fra barns utvikling til kreft og hjerte-kar.
Det er identifisert noen effekter, stort sett relatert til hjertefunksjon og høyt kolesterolnivå. Men mitt anliggende er bare dette IQ-spørsmålet. Det er ikke, såvidt jeg kan forstå, dokumentert.
En viktig påpekning, produsenter av "functional food" tøyer nok forskningsresultatene så langt de kan, eller litt for langt.
[...] trenger ikke stole på meg, du kan også høre på New Scientist: ω-3-selgerne på butikken din lurer deg. Spis heller litt [...]